top of page

KUNSTANMELDELSE

 

AF TOM JØRGENSEN

Helena Hülsen tager os med ind i fantasiens rige. Et rige, hvor der er vendt op og ned på himmel og jord, på op og ned, på for og bag. Hvor tårne og spir i undersøiske byer knejser op mod en himmel bestående af hav. Hvor vægtløse øer driver rundt på horisonten omgivet af kæmpeskilpadder og stolte skonnerter, og hvor hovedløse mænd sejler rundt i robåde eller flyver gennem æteren i luftballoner. Det er landskaber, som de kommer til os i drømme, eller som vi kan læse om i eventyr, fabler og myter. Landskaber, hvor alt kan ske, fordi dagligdagens fysiske begrænsninger er sat ud af kraft.

 

Det er en fornøjelse at gå på opdagelse i Helena Hülsens fantastiske og eventyrlige verdener. Fantasi er ikke kun tankeflugt og virkelighedsfornægtelse, men en kilde til adspredelse, håb og forløsning, som for nogle af os er fysisk nødvendig. Kunst kan vise os livets skæve og uforudsete sider og ved sin magi sætte skub i den fantasi, uden hvilken vi er i fare for at blive følelsesløse robotter. Fantasi og følelser, ofte dybe og komplicerede, er, hvad hele Helena Hülsens billedunivers er bygget op af.

 

Den verden, vi ser i disse billeder, er en drømmeverden, men den er ikke et problemløst paradis. Når man ser malerierne igennem, fornemmer man ofte en følelse af melankoli. Mest tydelig i et billede, hvor vi ser én af de hovedløse mænd hejse det hvide flag for overgivelse i sin robåd, mens snesevis af hatte flyder rundt på havoverfladen. Noget er sket, selvom vi ikke får årsagen til katastrofen at se. De blå toner og gyldne eller røde solnedgangsfarver, der præger malerierne, antyder en tusmørketime, hvor én periode, én tidsopfattelse, er ved at blive afløst af en anden. En anden, som vi ikke kender karakteren af og som derfor både kan opfattes som et håb eller en trussel.

 

At Helena Hülsen er interesseret i overgange og passager, kommer også til udtryk på en anden måde. I de fleste billeder ser vi broer, stiger eller døre, der forbinder ét sted med et ukendt andet, hvad enten man kalder dette sted for underbevidstheden eller en anden dimension. Ofte markerer et kæmpe træ overgangen mellem de to riger ligesom i den nordiske mytologi, hvor asketræet Yggdrasil forbinder himlen, jorden og underverdenen.

 

At man også kan se de mange overgange, passager og indgange som symbol på de følelsesmæssige valg, muligheder og chancer, vi møder i dette liv, viser, at kunst og fantasi i allerhøjeste grad kan sige noget om vores eksistens. Det er én af grundene til, at Helena Hülsens malerier er så spændende.

bottom of page